mandag 18. oktober 2010

Burde 16 årringer ha stemmerett?

Jeg syns ikke 16 åringer bør ha stemme rett. De fleste har ikke så stor interesse for dette og det bryr dem svært lite.  Selvfølgelig er det noen ungdommer i dag som er veldig opphengt i politikk, og de ønsker dette veldig, men det for få til å få stemme rett. Hvis vi den dag i dag skulle fått stemme rett kunne vi misbrukt den ved å for eksempel gi stemmen til en annen, eller bare stemt helt tilfeldig. 

Ungdommene i dag vet ikke så mye om hva de forskjellige partiene innebærer,  det er det heller ikke alle voksne som gjør heller, men de får kanskje med seg litt mer via radio, nyheter og aviser.
Så min mening er at vi fortsatt skal ha grensen på 18 år for da er man myndig og flere og flere begynner å måtte klare seg selv og da blir med en gang politikken litt viktiger. Spesielt når det gjelder skatt. 

-Kristin Weiby (dette er det førtse leser innlegget jeg har skrevet)

3 kommentarer:

  1. God og forklarende overskrift. Veldig fint hvordan du forklarer og får frem hvilken side av saken du står på. Ikke minst er dette er veldig bra tema som både er aktuelt og interressant. Savner at du gir litt flere argumenter om hvorfor du mener at 16 åringer ikke burde få stemmerett. Du kunne også skrevet litt mer utfyllende, og så må du passe på unødvendige skrivefeil.
    På tross av dette, så var innlegget veldig ryddig og fint. Keep up the good work! :)

    SvarSlett
  2. Jeg er både enig og uenig i det du skriver. Jeg personlig tror ikke at mange sekstenåringer ville misbrukt stemmen sin hvis de hadde stemmerett. De fleste sekstenåringer er veldig ansvarlige og jeg tror ikke mange ville brukt tiden sin på å misbruke noe så viktig. Jeg er ikke helt enig med deg med da du skriver at mange ungdommer ikke vet hva de forskjellige partiene står for, fordi de fleste ungdommer har en viss anelse og kunnskap om de forskjellige partiene. Jeg er derimot fullstendig enig med deg at sekstenåringer ikke burde ha stemmerett. Selv om de er ansvarlige, er de fortsatt ikke voksne mennesker. Som du skrev, så er grensen på 18 år en passende alder for stemmerett. Da begynner en del mennesker å jobbe og de begynner å tenke mer på hvordan landet vårt blir styrt, spesielt på hvor høy skatten er.

    SvarSlett
  3. For det første er jeg enig i at det burde være 18 års aldergrense for å ha stemmerett i Norge, men jeg er både noe uenig og enig i det du skriver. Jeg synes det er litt feil å si at mange ville misbrukt stemmeretten sin, ved som du sier gi den til en annen og stemme helt tilfeldig. Jeg personlig tror at mange bare ikke ville brukt stemmen sin eller stemt blankt, men det kunne jo også hende at ungdommer hadde blitt mer interessert i politikken. Det du sa med at når man blir 18 år, myndig og mer selvstendig tenker man mer på skatter, økonomi, lover og regler og begynner også å tenke litt mer på politikken er også et bra poeng å få med seg.
    Over det hele et veldig bra innlegg, du får fram det du mener om saken, selv om det kunne vært litt mer utfyllende.

    SvarSlett